Känn er lurade arbetare!

Idag hade den lokala fackliga klubben anordnat ett medlemsmöte på jobbet angående diskussionen om sänkta löner.

Ordförande: "Det är ett för stort beslut för oss att ta, och därför har vi detta möte för att höra vad ni medlemmar tycker". Han förklarade att avtalet kommer att innebära 90% av lönen och 80% arbetstid under en period av 10 veckor, och att garantin vi därmed får innebär att företaget inte kan lägga några nya varsel fram till och med september. Ordförande frågade om vi ska gå med på det och de flesta svarade "Ja".

Det lustiga är att den besparing företaget gör - ca 3 miljoner kronor - är en piss i havet. Den summan räddar inga jobb. Det enda avtalet egentligen innebär är att ett "eventuellt varsel" är förskjutet till september (inte ens säkert att det har varit fråga om några fler varsel!), samt en liten besparing för företaget. Behövs det ett till varsel så kommer det att läggas efter september oavsett besparingen! Ordförande sa själv ungefär att "ingen vet, inga garantier finns efter att avtalet löper ut". Självklart passar alla företag på att spara en hacka (oavsett om det gör någon skillnad för företagets överlevnad egentligen) efter att IF Metall öppnade upp för sådana här lokala förhandlingar.

Två scenarion:
1. Efter september kommer inget varsel, allt rullar på som tidigare. Alla anställda har bara blivit snuvade på en massa pengar i onödan. Företaget fick lite extra pengar.
2. Efter september kommer ett nytt varsel. Varslet blev bara "förflyttat" fram någon månad. Det behöver inte ens innebära att ett varsel var nödvändigt innan september, det får vi såklart aldrig veta!  Alla blev snuvade på en massa pengar helt i onödan. Företaget fick lite extra pengar.

FY FAN, KÄNN ER LURADE ARBETARE.

En otroligt irriterande sak i det hela: 31 arbetare blev uppsagda i början av året. De flesta fick normal uppsägningstid på 3 månader och får gå i maj, och några fick förlängd uppsägningstid på 7 månader och får gå i september (bl.a jag). Och de som får gå i maj slipper sänkt lön, medans de som går i september får sänkt lön?! Spela roll om man har 3 eller 7 månaders uppsägningstid! Ingen av oss ska behöva betala, tycker jag. Ska jag betala för att slippa ett nytt varsel innan september fastän jag ändå är uppsagd?  Är inte uppsägningen ett slag nog? Nu sparkas jag på när jag redan ligger. Tack för den extra blåtiran! Jävla as.


Nu tycker jag att en av bilderna från mitt förra inlägg passar bra.

Kommentarer
Postat av: Eva-Lena

Passande bild!! Är det någon som ställt sig frågan vad A-kassan blir ifall man sänker lönen. Den lär ju, helt klart, baseras få den lägre lönen, alltså ytterligre en sänkning. Vill inte strö mer salt i såren men förslaget är inget arbetaren vinner på, snarare tvärt om!! Så länge det inte finns en garanti att man får behålla jobbet finns det ingen anledning att gå med på det!!

2009-03-11 @ 21:56:04
URL: http://lisselgard.blogg.se/
Postat av: Jerry

Eva-Lena: Jodå, det togs upp. Men inkomsttaket i A-kassan ligger på 18700, men även med sänkningen så tror jag alla ligger över den. Så den påverkas inte. Och det skulle stå i avtalet som jag förstog det, om nu någon hamnar under. Visst är det så! Det finns ingen anledning att gå med på det! Men folk är väl rädda och tänker inte rationellt...

2009-03-11 @ 22:09:28
URL: http://tendency.blogg.se/
Postat av: Helena på R&S

Styrkekram från mig. Och ett fyyy fan på det :(

2009-03-12 @ 08:19:14
URL: http://roomservice.blogg.se/
Postat av: Hanna

Fy fan, hoppas att killen slipper detta, låter inte alls kul. För jävligt för de som redan är varslade:(



Angående ditt ps3, så vet jag inget om själva ps3 men dock mer om nätverk. Går allt via din router? dvs både det trådlösa och fasta? Det jag kan komma på är att man måste ta i beaktning att all data trafik, och internet, skall sammsas om den bredbandshastighet som ni har dvs 3 enheter, låter som ett typiskt prestanda problem då det verkar gå bra med mindre filmer och surf osv.



Om du vill titta på film så är det väl bäst att kopiera över filmen (även om själva konceptet 'streaming' blir lidande...) Kolla runt på lite forum så kanske hjälp finns! Hoppas att ALLT löser sig:)

2009-03-12 @ 11:25:01
URL: http://greenrealm.blogg.se/
Postat av: J O S E F I N E

tänkte först säga att dedär låter inte alls bra :o usch, jag hoppas verkligen det blir bättre! :/



jag lottar ut en bloggdesign på http://pinkspot.blogg.se/bloggdesign/ :D kika in om du är intresserad. annars är det bara och ignorera :)



http://pinkspot.blogg.se/bloggdesign/

http://pinkspot.blogg.se/bloggdesign/

2009-03-12 @ 11:32:30
URL: http://pinkspot.blogg.se/
Postat av: Jerry

Helena: Tack så mycket! För både kramen och fy fan'et. :-)



Hanna: Jag menar det. Som om vi inte redan lider nog..

Allt går via router. Men även om det inte surfas på någon av datorerna, så hackar filmerna. Streamningen från dator till PS3 är väl inte ens beroende av internet.

Precis, kopierar jag film så faller ju tanken/konceptet med hela grejen. Och dessutom stödjer inte PS3an filformaten, därför får man köra media server. ;-) Jag har kollat på flera forum och sidor, men får inte till det. Undrar om det helt enkelt är min PC som är för slö..



Josefine: Ehehe mja? Det lär inte bli bättre. Jag har blivit uppsagd och fått sänkt lön..... Det vore väl ifall jag hittar ett jobb direkt när jag blir arbetslös - som ligger närmare och är bättre betalt.

2009-03-12 @ 14:03:56
URL: http://tendency.blogg.se/
Postat av: Sandra

Ja, det är fullständigt förjävligt. Min pappa gick i taket och han har personligen skällt ut Ludvigsson. Det är en jävla lakej det där.

2009-03-12 @ 14:33:04
URL: http://munkakvarn.blogg.se/
Postat av: Hanna

Möjligt att det är datorn, låter som sagt som ett prestanda problem:(



Det är möjligt att 'internet' har något med dina problem att göra, beror på hur ps3 kommunicera med din dator, min chansning är att det går via routern eftersom du kan surfa på ps3? Hur skulle det va om du inte har internet(router) påkopplad? Skulle ps3 ha någon kontakt med din dator då? Om du inte har det, kanske pröva att skapa ett nätverk med bara din dator och ps3, utan internet.



Man kan ju inte va 'high' på allt här livet, om du vill så kan jag fixa något liknande till dig på två röda, tycker sådant bara är roligt!:D

2009-03-12 @ 15:07:21
URL: http://greenrealm.blogg.se/
Postat av: Sök och du skall finna

Du har mina sympatier!



Jag tror inte alls på det här med sänkta löner som lösning på några problem.

Jag hade också varit förb...ad.



Ha det!

2009-03-12 @ 17:50:47
URL: http://2bloggen.blogspot.com
Postat av: Apgrisen

En tanke bara:

Om man har gått ner till 80% av arbetstiden så är man väl att betrakta som deltidsarbetslös, eller hur? Då borde man väl kunna stövla in på närmsta arbetsförmedling och anmäla sig som arbetssökande på deltid och få a-kassa för de 20% som man är arbetslös...?

2009-03-12 @ 22:58:26
URL: http://apgrisen.blogg.se/
Postat av: Jerry

Sandra: Ludvigsson? Metall-ordförande på Volvo, eller vem menar du?



Hanna: Som sagt, allt går via router. ;-) Skulle jag stänga av routern (bryta strömmmen) så tappar väl dator och PS3 kontakt med varann. Men däremot om jag kopplar ur nätverkskabeln "ur väggen" (fiber) så har dator och PS3 fortfarande kontakt, men har ingen tillgång till internet såklart. Jag har inte testat plugga ur, men tror inte det gör någon skillnad..?



Vad snällt av dig! Men jag vet inte hur utformningen skulle se ut på headern isf. Men hur skulle du gå till väga. Designar jag en header, och du fixar koden eller?



Sök och...: Tack så mycket! Idag fick jag veta att sänkningen av löner (dvs besparingen åt företaget) egentligen bara är för att visa "högsta hönsen" i finland att "Vi reagerar innan dom agerar", för att citera den lokala fackklubbens representanter.



Apgrisen: Nä. Vi blir permitterade, som det heter, och det är inte att betrakta som arbetslöshet. Egentligen innebär det att man får gå hemma en del av eller full tid, men med full lön. Fast nu har ju IF Metall som sagt öppnat upp för lönesänkning dessutom. Men det är fortfarande en permittering.

2009-03-13 @ 16:52:30
URL: http://tendency.blogg.se/
Postat av: sandra

Ja, det var honom jag menade.

Jag fattar inte att detta händer riktigt. På mindre än tre månader har sju personer jag känner varslat och de jobbade alla på olika företag.

2009-03-13 @ 17:48:15
URL: http://munkakvarn.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback