Lackad fanér, f*ckin disappear!

Nu är alla innerdörrar målade vita. Det gör en sån stoooor skillnad med vita dörrar istället för original lackad fanér. Och när lägenheten dessutom är helvit var jag tvungen att måla om. Dock valde vi fel nyans, de blev mer grädd/gulvita än vi hade velat. Jag funderar på att plocka ner dörrarna och måla dom en gång till, med en vitare vit. Vet inte om jag orkar..

Ni som har följt bloggen sen start kanske minns vårat missöde när vi målade dörrarna i 4:an (se blogginlägget om det)... Nu har dörrarna slipats ner ORDENLIGT, och de stängs utan att ta i någonstans, working like a charm!


UPDATE: Nu har dörrarna målats ännu en gång, med en vitare vattenbaserad färg. :-) Eftersom oljefärg tenderar att gulna med tiden kunde jag inte leva med tanken att dörrarna skulle bli mer gräddgula än de redan var!


Oljebaserad färg används för att inte fanérn ska lysa igenom. Fastän jag stog i god ventilation kände jag mig lite yr av färglukten, fick en tryckande känsla på båda sidor om skallen. Undrar om det är bra. :-S



Slipningen av dörrarna gjordes med min nyköpta planslipmaskin från ClasOhlson, köpte ett demoex för endast 99,50kr (Black&Deckers motsvarighet kostar 499kr)! Det är ett riktigt bra pris för en sådan maskin, även om det inte är en "märkesmaskin" (Cotech). Köpte även en sticksåg, också den ett demoex, för billiga 114,50kr (Black&Deckers kostar 749kr)! De båda fungerar utmärkt, och garantin gäller även på demoex. :-)

Appropå lackad fanér som jag inte gillar. Teak verkar ha blivit lite på modet, jag förstår inte.. hur och varför?


Fyndade maskiner på ClasOhlson, en planslip för 99,50kr och en sticksåg för 114,50kr.

Kommentarer
Postat av: Therese

haha yepp är lillprinsen som jag var dagmatte åt. Min största hundkärlek =D



Vi målade också våra dörrar vita, sjukt trist och långtråkigt men blir sån skillnad. Mycket finare! =)

2009-11-28 @ 21:00:50
URL: http://beejbi.blogg.se/
Postat av: Iris

åh, en sån där slip hade jag kunnat ha. Har också funderat på att antingen måla om eller helt enkelt köpa nya innerdörrar, för fanér är inte så charmigt...



kram /iris

2009-11-28 @ 22:43:58
URL: http://inredningskaos.blogspot.com
Postat av: Jerry

Therese: Okej! Såg söt ut. :-)

Visst är det långtråkigt, men det är det värt.



Iris: Att måla är helt klart det mest ekonomiska alternativet såklart, dörrar är ju inte billiga precis. Om du orkar, så måla! Det är inte svårt, bara väldigt tråkigt.

2009-11-29 @ 02:48:45
URL: http://tendency.blogg.se/
Postat av: Katin / Timmerhuset

Oljebaserad färg is the shit!

2009-11-30 @ 11:39:04
URL: http://timmerhus.blogspot.com/
Postat av: Jerry

Katin/Timmerhuset: Hehe. Ja, åtminstone som en täckande färg. Vet inte om ångorna är så bra för hjärnan dock. Och vi råkade ju köpa fel nyans, men nu har de målats igen med en vitare vattenbaserad (oljefärger gulnar med tiden).

2009-11-30 @ 13:11:03
URL: http://tendency.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback