Belysa tak och skapa utsikt

Det här med belysning tycker jag är rätt svårt att få till. Redan i slutet av förra året köpte vi lite spotlights från Bauhaus och DIODER från IKEA, som jag hade tänkt hitta på något med i vardagsrummet. Men de blev liggandes och jag har inte orkat. Jag har velat vänta tills rummet är helt klart, så man vet vad man ska belysa (t.ex tavlor), var och hur. Placerade några spotlights på fönsterbrädan riktade uppåt, det var perfekt under kvällen - tillräckligt ljust vid läsning och inte alls störande vid TV-tittande. Men transformatorn pajade, så jag lämnade tillbaka alla grejor...

Men att belysa taket gillade jag. Och nu med tapetserat tak kunde man ju visa upp det. Så jag snickrade ihop en ställning som placerades bakom soffan. Modifierade IKEA's DIODER (förlängde skarvkablarna mellan ljuslisterna) som sedan fästes på en flyttbar (på höjden/djupet) träskena. Blev helt ok.


Snickrade ihop en trästomme, sågade till och monterade makrolonskiva (ungefär som plexiglas) uppe på, samt dioder på en träskena. Funderar på att även montera spotlights, så att man kan variera ljuset och skapa olika stämningar.


Översiktsbild. Här syns ny gardinuppsättning också. Tröttnade på de mörka, malplacerade panelgardinerna, som skymde den underbara utsikten - det kändes instängt (se här). Bor man högst upp i stan, så vill man se den! Använder en sån där "teleskopgardinstång" som sträcker sig från vägg till vägg. Gardinerna flyter ihop bra med fönster- & dörrparti, ser renare ut. Dessutom känns det mer öppet nu när utsikten blev bättre.

Kommentarer
Postat av: Eva-Lena

Helt otroligt vad duktig du är. Verkligen händig och dessutom med konstnärlig ådra :o) Rummet är mycket speciellt och fint!!!



Ha det bra / Kram Eva-Lena

2008-10-05 @ 20:49:50
URL: http://eva-lenalisselgard.spaces.live.com/
Postat av: Jerry

Men tack så mycket, Eva-Lena! Om jag har en konstnärlig ådra, så är den väl ärvd antar jag. :-) Men du har nog ändå en bättre sådan! Jag har kvar en bild du ritade av min nuna (skolfoto).



Nu måste jag surfa till din blogg och se om det har uppdaterats där..

2008-10-06 @ 02:06:03
URL: http://tendency.blogg.se/
Postat av: Eva-Lena

Japp, det är vår kran i det ena badrummet. Det är lite skoj med den för när vi la handpenning på huset så var badrummet inte färdigt. Han hade bara berättat att det skulle in ett badrumsskåp in i det badrummet. En dag berättade han att han nu hade hittat en kran. Huset hade nämligen talat om för honom hur det ville ha det :o) Ja, han är lite speciell, den hantverkaren (på ett gott sätt) Sen kom kranen, specialbeställd från danmark. Vi kunde ändå inte riktigt fatta att han la de pengarna när har kunde ha köpt en på Cheapy för 149:- Men givetvis var vi glada. Det blev ett riktigt originellt badrum.



Ha det bra / Kram E-L

2008-10-07 @ 20:52:05
URL: http://eva-lenalisselgard.spaces.live.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback