Nytillverkade retrostolar

Jag gillar en del design från 50- och 60-tal. Det var väl då den användbara plasten slog sig in och gjorde succé i hemmet, framförallt i köket gissar jag. Den klassiska Panton-stolen i plast är jäkligt läcker. Den finns i nytillverkad version. Liksom en hel del andra. Retro nytillverkat, inspirerat och i ny tappning. Visst är de snygga!


Panton-stolen, designad av Verner Panton 1959-60. Ge mig en svart och en vit!


Saarinen-stolen med eller utan armstöd, designad av Eero Saarinen 1956. Riktigt snygg fot, och läckert ihop med matchande bord.


La Fonda, designad av Charles & Ray Eames 1961.


Sign (2006) känns som en modern vidareutveckling av Pantonstolen.


Och kontorsstolen Iuta (2000/2006) är helt klart inspirerad av Saarinen.

Alla dessa stolar finns hos Nordiska Galleriet.


Kommentarer
Postat av: Iris

Svar: Vad roligt att du märkte att jag skrev barnrum, för det tänkte jag inte ens på själv :) Arbetar med genus på jobbet så det är väl lite inrotat i huvudet nu :) Riktigt snygga stolar du visar! Hade gärna haft några av dem i min ägo :)



kram /iris

2009-02-01 @ 20:01:50
URL: http://inredningskaos.blogspot.com
Postat av: Malin Inspiration & design

Läckra stolar! Panton står högt upp på önskelistan. :)



Ha en bra dag!

2009-02-02 @ 09:48:11
Postat av: Jerry

Iris: Sedär. Då berodde det på någonting att du skrev barnrum, härligt!



Malin: På min med! Dom är ju så grymt fräna.

2009-02-03 @ 03:52:11
URL: http://tendency.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback