Råttbon, nej tack!

Gissa om jag har haft att göra den här veckan! Tisdag hade jag tänkt åka till Västerås och handla julklappar, men en halvtimme innan klockan ringde på morgonen blev jag väckt av HSB fastighetsservice som frågade ifall jag kunde rycka ut för snöröjning.. Både tisdag och onsdag blev heldagar med snöskyffel! Och under kvällarna har jag dessutom pysslat hemma. Har sovit liiite och hållt igång myyycket.

Igår kom ingen snö, så då blev Västeråstrippen äntligen av. Det blev en heldag där, har alla klappar klara utom till en person. Och när jag kom hem från stan på kvällen började jag pyssla hemma igen och höll på heeela natten, var klar när sambon vaknade för att gå till jobbet! ;-P Men jag är sådär, när jag väl kommer igång med något så går jag in helhjärtat och vill köra på tills det är klart! Dessutom är jag nattuggla.

Så vad har jag gjort? Paketen i förra inlägget innehöll högtalare (surround), hemmabioförstärkare och kablar. Jag hade tidigare handlat hem kabelkanaler. Jag har alltså i veckan monterat kabelkanaler och kopplat hemmabio. Jag trodde att kabelkanalerna skulle vara gjort i en handvändning, men det tog väldigt mycket mer tid och energi än jag föreställt mig - det var ett otroligt pusslande! Men inatt blev det alltså klart, alla kabelkanaler är på plats och all elektronik är inkopplad och provtestad. Jag är nöjd och tycker att det blev bra och snyggt, tyck gärna till!


Sådant här kaos har det varit i vardagsrummet i veckan... Där ser ni golvhögtalarna! Kommer fler och bättre bilder på dom sen.


Den svarta kabeln jag beställde fel orkade jag inte skicka tillbaka, så den användes till satellithögtalarna (de bakre), för de göms ju ändå i kabelkanalerna.


Till fronthögtalarna och centern köpte jag dock ny, vit kabel. För kablarna till dessa högtalare är så exponerade att de var tvungna att vara vita. Vill ju att de ska smälta in. :-)


Ett vägguttag till vänster om soffan. Sladden till vänster går till belysning och den till höger går bort till datorn.


Tänk vad några kattstrypare (förlåt, jag menar buntband) kan vara till nytta, perfekt att använda för att få ordning och snyggt bland kablar. Det svarta är högtalarkablarna som syns. Kabelkanalen som går rakt upp går till en...


...vägghylla (LACK, från Ikea). Här jag gjort ett litet passage på undersidan av hyllan för kabelkanalen. Var inte så jättenoga med att snygga till det, eftersom det inte syns.


Men på ovansidan filade jag till passaget, där kabeln tittar fram.


Snyggt och prydligt! Perfekt till satelliterna. Färgmatchningen mot väggen tyckte jag var lite störande till en början, men soffan och de övriga vita möblerna matchar (även fönsterfoder, se till vänster), så det blev bra ändå! Hade dock, som sagt, velat ha vita kablar till satellithögtalarna också, men svart är näst bäst..


Till vänster om tv-bänken ser det ut såhär, kabelkanal där högtalarkabel kommer ut till golvhögtalare och nätverksladd som går in (till PS3).


Till höger ser det ut såhär. Ström och antennsladdar går i en egen kanal, den ena antennsladden går genom väggen till sovrummet. Högtalarkablar går i den nedre.


Det här är det enda som syns undertill. Prydligt och lättstädat.


När hyllor och kanaler var monterade och alla kablar dragna återstod att koppla in allt. För att få bra översikt och ordning märktes alla kablar upp. Även alla strömkablar märktes, för när man har en grenkontakt med 1000 olika kontakter och ska plugga ur EN apparat... hm, ole dole doff!


Allt är inkopplat och klart! Här syns min nya förstärkare (mitten), en Yamaha RX-V465. Även PS2 och PS3 är inkopplat, de står i andra änden av tv-bänken.


Kommentarer
Postat av: Ronja

Pra jåppat!

2009-12-19 @ 01:16:26
URL: http://mellowymood.blogspot.com
Postat av: Heyli

alltså jag är så imponerad av hur du fixar och grejar, till och med märker upp kablarna, riktigt smart! och den där listen som gömmer kablarna verkar ju riktigt praktisk! fan va duktig du är!

2009-12-19 @ 01:39:35
URL: http://heyli.blogg.se/
Postat av: Eva-Lena

Riktigt snyggt!! Att du gör det så nogrannt med alla kablar och allt. Själv hatar jag alla sladdar som ligger kors och tvärs på golvet men jag har inte gjort något åt det :/ Kanske dags att ta efter dig och köpa lite sådinga där kanaler :)



Ha en underbar helg!

Kram Eva-Lena

2009-12-19 @ 08:01:05
URL: http://lisselgard.blogg.se/
Postat av: MORMORSIDYLL

Här har det gått undan sen jag besökte sist. :-) Smidigt att bli av med alla sladdar. Jag hatar sladdar, de är bara ivägen och jobbiga ;)



Krams

2009-12-19 @ 13:00:25
URL: http://mormorsidyll.blogspot.com
Postat av: Jerry

Heyli: Det var snälla ord, kul att höra! :-)



Eva-Lena: Jag hatar också alla kablar som ligger och dräller synligt överallt. Har länge velat göra såhär, men inte förrens nu i denna lägenhet kom jag för mig att äntligen göra det.



Mormorsidyll: Visst är dom! Det är riktigt skönt att ha gömt undan dom.

2009-12-20 @ 02:05:50
URL: http://tendency.blogg.se/
Postat av: Kristian Andersson

Mycket snyggt med kabeldragningar och kabelkanalerna (Tummen upp) Tänkte bara tipsa dig, att om man har strömkabeln och antennkabeln i samma fack i kabelkanalen så kan det bli störningar som därför påverkar bilden på tv =/ Satt du kan ju tänka på det ifall du tycker att du har lite taskig bild på tv :) annars för övrigt gillar din inredningsstil skarpt ;) // Mvh Kristian

2010-01-07 @ 21:15:18
Postat av: Jerry

Kristian Andersson: Får tacka så mycket för de fina orden.

Yes, jag är medveten om det. Jag har dock inga störningar i bild vid kabel-tv-sändningar pga det. Jag testade att ha kablarna ihop innan jag monterade de i kanalerna, så att jag visste att det skulle funka. Så jag tänkte att jag kunde ha högtalarkablarna åtskilda från strömmen istället för att inte riskera något knas i ljudet (om det nu finns någon risk för det). :-)

2010-01-10 @ 00:19:40
URL: http://tendency.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback