Random Light - gör en egen

Positiva nyheter, lampan är klar! :-) Den är just nu upphängd provisoriskt i vardagsrummet, den hänger mitt i taket/rummet. Men det ska dras kabel längs taket så att den hamnar ovanför soffbordet. Så bättre översiktsbilder får vänta tills dess.

Har fått flera frågor angående tillverkningen, så jag tänkte sammanställa en lathund för andra med kliande pysselfingrar, samt tid och tålamod över. Jag beskriver endast vad jag har använt och hur jag har gått tillväga.


Att tillverka en Random Light-replika

Det som behövs är:
¤ Gymboll 65cm. Rusta (149 kr)
¤ Papperssnören 400m. Panduro Hobby (59 kr)
¤ Tapetlim 1L. Färgbutik (ca 50 kr)
¤ Billig pensel. Varsomhelst (ca 25 kr)
¤ Rörnippel, 2 muttrar, "lampinsats". ClasOhlson, Coop verktygsavd (ca 29 kr)
¤ 2 brickor passande rörnippel. Coop verktygsavd (2 kr?)
¤ Lampsladd, lampsockel E27, lampkontakt. Coop verktygsavd (ca 100 kr)
¤ Glödlampa (95mm diameter!). IKEA (25 kr)
¤ Tålamod. Ditt psyke (0 kr)
(Totalt ca 439 kr)

Först lindade jag några varv med papperssnöret runt gymbollen så att det korsades några gånger, strök på lite tapetlim.
1. Sedan lindade jag hela rullen, 200m, och penslade sedan ordentligt med lim så att snöret blev genomblött. 2. Fortsatte med en andra rulle, och efter ca 150m tyckte jag det räckte. Lämnade en öppning på 12cm i diameter (smart om man gör det vid luftventilen på bollen!). 3. Penslade på resten av limmet, totalt gick det åt 1L. Jag ställde lampan/bollen med öppningen neråt på en godisburk för att torka.


1. Efter 26 timmar började jag försiktigt släppa ut lite luft, för att se om snöret torkat tillräckligt, vilket det hade, gymbollen släppte sakta men säkert med ett knastrande ljud. 2. All luft töms inte av sig självt. Därför är den medföljande pumpen smidig - koppla slangen på den röda nippeln och pumpa ur resten av luften! 3. Rullade ihop bollen och tråcklade försiktigt ut ur öppningen. 4. Sambon ville ändå ha en gymboll, så den utgiften kan jag räkna bort från det totala lamppriset. Bara att skölja bort limmet och börja göra pilatesövningar!


Nästa steg var det absolut jobbigaste, trodde aldrig att det skulle kräva så mycket tålamod. Fast tålamod har jag väl egentligen inte, jag vill att saker ska hända på en gång och felfritt. Men däremot har jag en vilja som övervinner tålamodet. ;-)
1. Mycket limrester att få bort. 2. Skrapade alla springor och hål med en kniv (försiktigt så att man inte skär sönder snöret), och borstade insidan med en nagelborste. Vet inte hur andra personer har gjort, men detta tog mig FYRA TIMMAR, som jag körde i ett sträck med några kisspauser! Jag låg ner på sidan den mesta tiden för att skona rygg och nacke.


Efter det dryga skrapningsmomentet är det dags för lite finlir, att pyssla med sladd och upphängning.
1. Tryckte igenom rörnippel på lämpligt ställe, där snöret verkade stabilt. Brickor och muttrar både på under- och översida. Sedan drogs det igenom sladd med lampinsats och sockel och lampkontakt skruvade ihop. 2. Placerade sladdgenomföringen ganska nära öppningen, precis som på en original Random Light. 3. Öppningen där man sedan kan byta glödlampa.



Hoppas denna beskrivning uppskattas och är till hjälp!


Nu hänger lampan som sagt provisoriskt mitt i vardagsrummet. En bättre översiktsbild kommer vid senare tillfälle, när det har dragits ny kabel längs taket. Men jag är iallafall supernöjd!


Hur kan jag inte vara nöjd? En 50cm original Random Light kostar ca 4600 kr, och en 80cm ca 8600 kr. Min 65cm replika kostade 290 kr (439 kr inkl gymbollen) + tid och massa tålamod/vilja.... Men det är inte främst den ekonomiska biten, utan att resultatet blev över förväntan som gör mig mest tillfreds. Och jag ångrar inte att jag tog svarta snören!


Kommentarer
Postat av: Ronja

Grattis! Kul att det gick bra, och vad fin den blev o.s.v! ;>

Nu ska jag sova, och antagligen drömma om bajsäppelpaj pga av dig!

2008-11-21 @ 03:30:19
URL: http://ronjahonkala.blogg.se/
Postat av: Lollo

Fan va snygg lampan blev!!! Du är riktigt händig!!! Kram Lollo

2008-11-21 @ 04:20:55
Postat av: Eva-Lena

Den blev skit läcker, ju. Vad duktig du är :o)

Kram E-L

2008-11-21 @ 06:39:06
URL: http://eva-lenalisselgard.spaces.live.com/
Postat av: Anonym

Grymt jobbat!

Vart pekar det stora hålet någonstans? uppåt eller nedåt?



något som skulle vara häftigt är om Snöret fanns i något självlysande material - skulle nog bli en riktigt mysig belysning såhär på vintern!

2008-11-21 @ 08:10:47
Postat av: D

glömde namnet i förra ;P

2008-11-21 @ 08:11:30
URL: http://mintungaslant.wordpress.com
Postat av: tessi

ahaa är det så alla gjort med lampsladden!

Jag gjorde i stora hålet med en stor "virkring" och ståltråd. Perfekt! Då slipper man ha det stora hålet synligt utan de är uppåt =D



Lampan blev skitsnygg!

Funderar faktiskt på att göra en till fast i svart till vardagsrummet, men får se. Tålamodet har inte återkommit sen sist jag gjorde den vita... haha

2008-11-21 @ 08:51:26
URL: http://beejbi.blogg.se/
Postat av: Jenny

Lampan är skitläcker & tack för en mycket utförlig beskrivning. Kanske att jag vågar mig på att göra en någon gång :)

2008-11-21 @ 08:58:25
URL: http://www.balokiras.wordpress.com
Postat av: Jennie

Tack för din utförliga beskrivning. Jag tänker göra ett eget försök.

2008-11-21 @ 10:57:02
Postat av: Proforma

Riktigt snygg, bra jobbat! Kan väl knappast komma närmare originalet!

2008-11-21 @ 11:02:55
URL: http://proforma.blogg.se/
Postat av: Karin

Du är en klippa som pyssel-testpilot! Tack för den braiga beskrivningen!



Riktigt snyggt blev det!

2008-11-21 @ 11:05:25
URL: http://timmerhus.blogspot.com/
Postat av: Jerry

Ronja: Haha. Hoppas du gjorde det.



Lollo och Eva-Lena: Asch då, det är inte så avancerat, det kräver bara väldigt mkt tålamod/vilja.



D: Hålet pekar snett uppåt, det ser du på bilderna! ;-) Kabelgenomföringen placerade jag ganska nära hålet..

2008-11-21 @ 16:52:08
URL: http://tendency.blogg.se/
Postat av: Jerry

tessi: Alla har inte gjort så med lampsladden, jag har bara sett en till som har gjort som jag. Tror de flesta har löst det på ungefär samma sätt som du. Hålet pekar snett uppåt och det är bara att vrida lampan så att den ligger bortåt i rummet, så syns det inte. :-)

Hehe, förstår att tålamodet inte återkommit. Det räcker med en lampa för min del..



Jenny och Jennie: Bara att köra på!



Proforma: Får ta det som en komplimang, tack så mycket!



Karin: Tack! Och hoppas du fick svar på dina frågor, så att du själv kan göra ett försök. :-)

2008-11-21 @ 16:57:37
URL: http://tendency.blogg.se/
Postat av: tessi

åh tack! =) alltså jag hade bara plastfolie när jag gjorde för att skydda bollen och för att det skulle vara lättare att få ut bollen, visste inte hur mycket det skulle fastna med limmet (visade sig vara näst intill onödigt men men).

Tog sen bort plasten så nu är den ihålig eller va man nu ska säga... =D

Jag är däremot skitdålig på att ta kort därav bildkvaliteten och det "gula"ljuset.. hahaha

2008-11-21 @ 19:03:36
URL: http://beejbi.blogg.se/
Postat av: Parisa

Vad snygg den blev! :) Och vilket fantastiskt tålamod! Är jättesugen på att ge mig på tillverkningen av en sådan lampa då jag råkar ha en sådan pilatesboll här hemma, men jag ska nog efter en gång till, för jag skulle nog skita i det hela efter 5 min ;)

Du har riktigt bra smak när det gäller inredning förresten! :)

2008-11-22 @ 04:43:56
URL: http://parajsa.blogg.se/
Postat av: Carina - inspirera

Så supersnygg den blev! Jag önskar att man kunde köpa sig lite tålamod:)



Tevlig helg!

2008-11-22 @ 10:02:55
URL: http://inspirera.bloggsida.se
Postat av: || p e r l a n

Oh my god. Hur snygg som helst. Och jag beundrar verkligen ditt tåla mod! Det vet i katten om jag lyckats med. Nä, det vet jag att jag inte hade! :)

Bra jobbat!!

Ha en riktigt skön helg!

2008-11-22 @ 19:25:30
URL: http://www.perlan.org
Postat av: Jerry

Parisa: Nu vet jag inte hur stor din pilatesboll är. Men hålet på min lampa är 12cm i diameter, och det var precis så att jag fick ut min boll på 65cm efter lite trixande. Så tänk på det - om du nu tänker göra en. :-) Tack så mycket btw!



Carina: Och tänk om man dessutom kunde köpa sig tid. Eller om man hade mer tid, köpa blir nog dyrt. ;-)



||perlan: Tålamod NÄ, men däremot vilja. Hehe!

2008-11-22 @ 19:54:36
URL: http://tendency.blogg.se/
Postat av: Malin Inspiration & design

Jä*ligt snygg alltså! Bra kämpat! :)



Ha en fortsatt trevlig kväll! Kram

2008-11-22 @ 21:10:51
URL: http://inspirationsdesign.blogg.se/
Postat av: Anna

Verkligen läckert! :)

2008-11-22 @ 21:26:41
URL: http://tokfias.blogg.se/
Postat av: || p e r l a n

Men absolut.. blogga på du om kalendern! Den är skitcool! :)

2008-11-22 @ 21:48:21
URL: http://www.perlan.org
Postat av: Jerry

Tack allihop! :-D

2008-11-23 @ 07:30:55
URL: http://tendency.blogg.se/
Postat av: Sabina

Blev grymt imponerad av din fina lampa. Har bestämt mig för att försöka göra en till min syster i födelsedagspresent. Var och köpte alla "ingredienser" idag.Jag blev rekommenderad tapetklister istället för tapetlim i färgaffären då klistret blir genomskinligt när det torkar i motsats mot limmet som blir vitt.

Förhoppningsvis kanske lite lättare med momentet att få bort klister/limrester.Så nu blir det lampa här.

2008-12-02 @ 23:38:30
Postat av: Jerry

Sabina: Tack så mycket! Det låter som en riktigt fin present. Tänk vad tålamod du tänker ägna åt hennes present. ;-)

Och sedär, då hade man lärt sig något nytt! Hade ingen aning om att det var någon skillnad på klister och lim. Förmodligen hade det varit bättre med klister till min lampa, eftersom jag använde svart papperssnöre.



Lycka till!

2008-12-03 @ 04:41:45
URL: http://tendency.blogg.se/
Postat av: Karin

Hejsan! Nu har jag priducerat en egen, men jag trodde jag skulle bli vansinnig innan jag var färdig! :oD



http://timmerhus.blogspot.com/2008/12/survival-of-random-light.html

2008-12-08 @ 08:47:03
URL: http://timmerhus.blogspot.com/
Postat av: Liza

Hej!



Mycket stilig lampa! Är det platta eller tvinnade papperssnören du har använt?

2008-12-08 @ 17:16:27
Postat av: Jerry

Karin: Du verkar ha gjort lampan "the hard way", hehe. Förstår inte hur du lyckades få till den om den imploderade. Imponerande! :-D



Liza: Hej! Och tackar! Det är platta snöran jag har använt mig av.

2008-12-09 @ 02:27:20
URL: http://tendency.blogg.se/
Postat av: Pethra på Inredningsbloggen

Jag försökte en gång för många år sedan, men det gick inte alls bra. Kanske ska försöka igen, nu när jag har en så bra guide! Uppskattas verkligen!

2008-12-19 @ 21:03:40
URL: http://inredningsbloggen.blogg.se/
Postat av: Jerry

Pethra: Varsågod! Ska du använda svarta snören så rekommenderas tapetklister (inte tapetlim), eftersom den tydligen blir mer genomskinlig. Fick jag reda på efter. ;-)

2008-12-19 @ 23:49:55
URL: http://tendency.blogg.se/
Postat av: Alice

Jesus, vad företagsamt! Och kanonsnyggt! Hittade in på bloggen nyss, gillar tapetseringen på taket skarpt! =)

2008-12-29 @ 18:37:46
URL: http://stryknine.blogg.se/
Postat av: Jerry

Alice: Vad kul att du hittade hit. Skulle vara intressant hur du gjorde det? :-) Både lampan och taktapetseringen har fått mycket ros, och det uppskattas och värmer! Tack!

2008-12-30 @ 01:41:47
URL: http://tendency.blogg.se/
Postat av: Ulrica

Oj, vilken fin lampa! och, jag har letat efter en beskrivning om hur man skall göra den. En fråga bara, hur gör man hålet??? Jag förstår inte riktigt det, för om man blåser upp en boll och börjar linda snöre runt, hur kan man då göra ett hål samtidigt...? Orkar du förklara?

2009-01-25 @ 10:59:54
Postat av: Jerry

Ulrica: Det är bara att vira snöret och skapa ett "tänkt" hål! Alltså undvika att vira snören på en tänkt cirkel. Om du blåser upp bollen så kan du t.ex rita en cirkel på den med en spritpenna t.ex, och sedan undvika att vira snöret innanför din ritade cirkel. :-) Hoppas du förstår, och lycka till!

2009-01-26 @ 15:28:03
URL: http://tendency.blogg.se/
Postat av: Tee

Tack så jäkla mycket för en ypperlig beskrivning om hur man gör en egen. Jag har gjort en vit och ska även göra en svart. Jag är helnöjd. Och med din hjälp gick det prima. Tack, igen. :) / Tee

2009-02-02 @ 23:10:42
URL: http://enblandallaandra.wordpress.com/
Postat av: Jerry

Tee: Kul att höra! Och riktigt kul att inlägget har inspirerat så många. :-) PS. Ett tips jag fick var att tapetklister blir mer genomskinligt mot limmets vitaaktiga färg när det torkar. Så du borde kanske använda det när du gör en svart lampa!

2009-02-03 @ 03:58:44
URL: http://tendency.blogg.se/
Postat av: Ulrica

Tack för ditt svar!

I dag har jag fått tag i alla grejer som krävs och tänker försöker sätta igång i helgen. Återkommer med resultatet :-)

2009-02-06 @ 15:53:48
Postat av: Anonym

gud vilken smart ide och vad fin den blev,jag kommer aldrig få den så findu gör ingen mot beställning va?ler

2009-03-11 @ 07:43:32
URL: http://mrsmaddy.blogg.se/
Postat av: Anonym

men jag hittar inte pappersnörena på panduros hemsida*:(

2009-03-13 @ 16:05:01
URL: http://mrsmaddy.blogg.se/
Postat av: Anders

Hej



Tillverkade lampan i turkos och det blev minst sagt lyckat. Har några tips för er alla! Använd en Strykjärnssladd för extra effekt, då den minst sagt är synlig.



Billiga Pilatesbollar har de på ÖB ca 69:- st.

2009-03-21 @ 17:33:29
Postat av: Sofia

Efter att ha tillverkat ca. 20 stycken bollar till familj/vänner/bekanta mm, har jag lärt mig hur man slipper ALLT vad limrester heter! Man slipper sitta och pilla och pyssla för att få bort det emellan springorna. Och det spelar ingen roll varesig ni använder lim eller klister, för här blir det inte ett spår utav resterna.



Börja med att dra ut ca. 1/4 av snöret från rullen.



Lägg ut tidning, bakplåt eller något annat skydd.



Lägg en stor klick med klister eller lim på en tallrik, dra snöret igenom klisterhögen så limmet kommer på alla sidor.



Dra snöret från tallriken, genom limhögen, till en hink där du samlar upp hela högen med snöre som nu är lim på. Liten kladdigt är det, men det går ju att tvätta händerna =)



Börja snurra med snöret runt bollen, fäst ändan på snöret under ett snöre du redan snurrat runt bollen så du slipper en ful skarv.



Gör samma procedur tills du är klar, ställ den att torka i en skål.



Av att man "doppar" snöret på alla sidor gör det att de lättare fäster i varandra. Och eftersom du bara har limmet snöret, kommer det ju inget på själva bollen som det gör om man penslar på efter man snurrat snöret.

2009-05-06 @ 00:34:39
Postat av: Sofia

Efter att ha tillverkat ca. 20 stycken bollar till familj/vänner/bekanta mm, har jag lärt mig hur man slipper ALLT vad limrester heter! Man slipper sitta och pilla och pyssla för att få bort det emellan springorna. Och det spelar ingen roll varesig ni använder lim eller klister, för här blir det inte ett spår utav resterna.



Börja med att dra ut ca. 1/4 av snöret från rullen.



Lägg ut tidning, bakplåt eller något annat skydd.



Lägg en stor klick med klister eller lim på en tallrik, dra snöret igenom klisterhögen så limmet kommer på alla sidor.



Dra snöret från tallriken, genom limhögen, till en hink där du samlar upp hela högen med snöre som nu är lim på. Liten kladdigt är det, men det går ju att tvätta händerna =)



Börja snurra med snöret runt bollen, fäst ändan på snöret under ett snöre du redan snurrat runt bollen så du slipper en ful skarv.



Gör samma procedur tills du är klar, ställ den att torka i en skål.



Av att man "doppar" snöret på alla sidor gör det att de lättare fäster i varandra. Och eftersom du bara har limmet snöret, kommer det ju inget på själva bollen som det gör om man penslar på efter man snurrat snöret.

2009-05-06 @ 00:35:08
Postat av: Anonym

WOW va fint det blev!

jag ska försöka köpa alla grejer imorgon och försöka göra en själv..hoppas lampan blir lika fin som din.

en fråga bara....jag vill gärna att min ska släppa igenom mycket ljus...kommer snören hålla om man inte virar tight så som du gjorde?

2009-05-20 @ 17:50:00
URL: http://anella.blogg.se/
Postat av: Harris

Har ett annat tips som jag snappade upp, dessvärre efter att jag hade gjort min Random Light.



Man tar rullen med papperssnöret och lägger i en glasburk från IKEA som är fylld med tapetklister. På så sätt slipper man pensla i efterhand, hela pappersrullen använder man ändå.



Jag var lite ivrig med att se resultatet så jag tog ner min boll/lampa till tvättstugan och in i torkrummet. Några timmar senare var den klar för montering=)

OBS!Ställ den bara inte nära agregatet, finns risk att luften i bollen vill utvidga sig=)

2009-07-21 @ 20:30:50
Postat av: Tina

Har precis hittat in här. Så glad! Du har fixat så mycket inspiration och tips till oss andra inredningssugna! Ska ge mig på att tillverka en svart lampa efter dina råd, håll tummarna för mig! Tycker löven på tapeten är underbara, så effektfullt.

Well well, ville mest tacka för inspirationen! Så tack :)

2009-10-11 @ 21:59:19
Postat av: Viktor

Har en fundering!?

När man hänger upp den i ett par små brickor. Borde den inte ge vika eftersom det ändå är lite tyngd i bollen/lampan?

2009-10-16 @ 17:56:50
Postat av: Tor

Se upp så att inte Moooi tar "legal actions" mot dig bara :)

2009-11-06 @ 11:13:47
URL: http://phosforosljusdesign.blogspot.com
Postat av: Elizabeth

Vad duktig du är! Den blev jätte snygg!

2009-11-27 @ 20:23:13
URL: http://secondhandliv.blogg.se/
Postat av: Carolina

Super snygg lampa, men jag undrar bara hur du har fått sladden att stanna i rörnippeln och inte åka igenom? Hoppas du förstår vad jag menar :)

2009-11-29 @ 19:28:35
Postat av: Andreas

Hej,

Riktigt snygg är den! Blev väldigt sugen på att göra en. Tänkte bara höra angående snöret, hur mycket gick det åt för att göra den där? Kollade på panduros hemsida nu, och deras längsta är 200 m, men det är slut och kommer inte in förän v7, så jag tänkte om man kunde ta det på 50 m istället, men hur många behöver man ha då?

2009-12-21 @ 23:28:43
Postat av: Andreas

Såg visst när jag tittade igen att du skrivit att du använd 350 m... Men vet du någon annanstanns än panduro som det går att få tag på sånt snöre?

2009-12-21 @ 23:34:50
Postat av: Jerry

Carolina: Ursäkta att svaret har dröjt, har helt missat frågan. Faktiskt så tog jag ett vitt buntband som jag drog åt på sladden under rörnippeln (inuti lampan alltså). Hoppas du förstår hur jag menar. ;-)



Andreas: Precis, jag använde 350m Pandurosnöre. Och jag vet inte riktigt var man kan köpa något liknande papperssnöre, men det borde väl finnas i välsorterade presentbutiker eller bokhandel. Ps. Om du inte vill ha lampan lika tät som min, så använder du såklart mindre snöre. :-)

2009-12-22 @ 23:12:13
URL: http://tendency.blogg.se/
Postat av: Anonym

Grattis till mycket fin lampa. Hur stabil tycker du att den känns? Håller den formen, eller blir lampan droppformad med tiden?



Lim- eller lackspray kanske skulle stabilisera den ytterligare?

2009-12-30 @ 00:26:00
Postat av: Jerry

Svar till "anonym": Tack. Jag tycker att den känns stabil, men den hänger ju bara på samma ställe. Men visst har man slagit i huvudet ett par gånger. :-)



Jag har haft lampan i över ett år nu och den har hållt formen! Klicka dig in till vardagsrummet i NYA lägenheten får du se, den skymtar där på några bilder.

2010-01-01 @ 03:39:48
URL: http://tendency.blogg.se/
Postat av: Kim

Jag glömde visst att skriva in namn förra gången, så jag blev anonyn. Tack igen för svaret. Min är klar nu, och jag använde tapetklister istället för lim. Mycket riktigt är det limmet genomskinligt (om än aningen grumligt). Tyvärr är det inte kul att pilla bort genomskinliga klisterrester heller.



Länk till bilder kommer.

2010-01-06 @ 20:13:42
Postat av: Anita Eininger

Skitsnygg, min dotter trånar efter en sån här men tycker den är för dyr, tokdyr skulle jag säga. Jag tror man kan ordna upphängningen genom det stora hålet då jag precis monterar en glasglob i hennes hall med en upphängning som man spänner mellan den delen som man sätter på insidan och ett lock med hela sladdupphängningen på ovansidan. Ska kolla i nån lampaffär om det finns att köpa. Annars kanske man kan köpa den billiga lampan i glas, 50 cm, på Ö&B och knacka sönder själva glasen när limmet har torkat.

2010-01-08 @ 16:55:37
Postat av: Jerry

Kim: Okej, kul att du har gjort dig en egen. Visst, även om klistret är mer genomskinligt än limmet, så blir man ju ändå tvungen att pilla bort det. :-) Borde nog ändra i beskrivningen att det är klister man ska använda. Javisst, länka till bilder sen, skulle vara kul att se!



Anita Eininger: Tack! Ja, om det är smidigt att byta lampa med lösningen du funderar på så är det väl bara att köra på. Annars är det smidigt att ha det där stora hålet när man byter lampa, det är bara att sträcka in armen och lyfta ur och skruva bort och skruva i. :-)

2010-01-10 @ 00:15:56
URL: http://tendency.blogg.se/
Postat av: Anna

Sitter i skrivande stund med allt till lampan (Snörena köper jag imorrn dock) och kommer sätta igång imorgon eftermiddag med min.



Hur lång tid tog det att få allt snöre på bollen? :)

2010-01-28 @ 22:08:30
Postat av: Jerry

Anna: Det minns jag inte riktigt, men så tidskrävande var det inte. En halvtimme kanske? Det är att pilla bort limrester som tar tid (och ork). ;-)

2010-01-29 @ 12:00:42
URL: http://tendency.blogg.se/
Postat av: Anna

Tog mig runt 40 minuter också, nu står den bakom mig och torkar :p jag ær så spænd på att se hur bra det går att lossa den från bollen imorgon :D Kul med lite DIY faktisk, så jag tackar før en fantastisk guide :)

2010-01-30 @ 03:15:01
Postat av: Robban

Tack för en bra guide!

Jag använde en jätte-ballong istället för bollen från Rusta. Lite enklare att få ut när snärena har stelnat... Använde mig också av Harris tips om och "förlimmade" snörena. Funkade perfekt. Stoppade i en Orsam Dulux Globe lampa, den är mycket större än en vanlig glödlampa.



Det blev jättesnyggt!!!



Tack igen.

//Robban

2010-02-03 @ 19:27:38
Postat av: Thomas

Tackar för en utomordentlig guide! Var lite drygt att få till snöret i början men kom på att om jag limmar lite på bollen innan jag lindar på snöret så vart det hela mycket enklare! Snöret vart med format efter bollen, annars släppte det bara. Men kanske var jag som var dålig? ;)



Tack för guiden!

2010-02-04 @ 17:24:19
Postat av: Robban

Kom på ett tips till. För att ta bort det klister som stelnat mellan alla snören och som syns från utsidan, gå lös med en torr diskborste på insidan! Det tog betydligt kortare tid än fyra timmar!!!



//R

2010-02-05 @ 18:12:10
Postat av: Jerry

Robban: Varsågod! :-) Funkade det bra med ballong? Jag tänkte eftersom de vanligtvis inte är helt runda. Men du kanske ville ha en sådan form. Jag tyckte inte att det var speciellt svårt att få ut pilatesbollen, den rullades ihop och tråcklades ut.



Ett tips ang stor "glödlampa" är IKEA - som också har stora lampor (vilket jag använder) som troligtvis är billigare än Osrams.



Jag borstade med en nagelborste inuti (som du kanske läste i guiden), men det tog mig ändå 4 timmar. Kanske jobbade jag saktare, eller så var jag mer noggrann. ;-) Det kan även ha med valet av lim att göra, jag gissar att du använde klister och inte lim som jag...



Thomas: Whatever solves the problem. Alla idéer är bra utom dom dåliga. :-) Tack, det är kul att guiden uppskattas.

2010-02-12 @ 20:11:07
URL: http://tendency.blogg.se/
Postat av: Robban

Jag var lite orolig för rundheten men den blev faktiskt helt rund. Bra att veta om någon skulle vilja göra en jättelämpa. Jag skulle uppskatta att balongen jag köpte kan blåsas upp till runt en meter i diameter. Jag hittade inte stora lampor på IKEA, finns dem kvar i sortimentet? Orsam lampan kostar 350:- om man vill ha en som går att dimma (lågenergi).

Du har nog rätt, jag använde klister och är rätt slarvig...!

2010-02-14 @ 20:12:29
Postat av: Jerry

Robban: Okej, vilka superballonger som går att blåsa så stora! :-)

Jag köpte senast en stor lampa på IKEA (V-ås) innan jul, så då fanns de fortfarande iaf. De är ca 10cm i diameter, de är lågenergi och på 20W. Om de går att dimma vet jag inte. Men billigare än 350 var dom iaf, vill minnas att det var runt hundringen, strax över kanske.

2010-02-17 @ 12:08:06
URL: http://tendency.blogg.se/
Postat av: Daniel

Hej! jag tänkte höra med dig vilken tjocklek du använde dig av ? och om snöret var platt eller tvinnat ? du kanske till och med kommer ihåg exakt vilket snöre du använde från Panduro ? Så du kan länka?!



Tack på förhand och vill bara säga. att du verkligen har lyckats med en kanon lampa !



// Daniel

2010-04-08 @ 16:06:35
Postat av: jullebulle

för att slippa ta bort alla "tapetklisterresterna" kan man linda in bollen i plastfolie för att slippa det extraarbetet som verkar gaaaaanska jobbigt! SKIT SNYGG btw. ska göra mig en engen fast vit då! köss

2010-06-08 @ 14:24:02
Postat av: Sandra Karlsson

Tycker om det du skrivit! Underhållande att se en del bra grejer och inte endast det generella sakerna som man kan se om varenda dag. ;)

Postat av: Anton

Var hittar du pappersnöre i så långa längder, hittar det inte i Panduros katalog?

2011-02-13 @ 18:01:14
Postat av: J

hurrraaa för tålamodet!! ;)

2011-08-28 @ 19:14:19
Postat av: Sandra

Tack, jag fick leta länge för att hitta tips på hur man tillverkar HELA lampskärmen själv och inte bara dekorerar en färdigköpt stomme!



Jag är inte så mycket ute efter just den här Random Light (även om jag är otroligt imponerad över hur snygg den blev!) utan vill mest ha en egengjord, stor, prisvärd och snygg lampskärm. Vad tror du (eller ni andra) om att använda andra saker än papperssnöre? Typ vanligt presentsnöre, eller kanske till och med garn? Funderar på stabilitet, men även brandsäkerhet.



Jag blir jättetacksam om någon/några vill dela med sig av sina tankar!

2012-02-17 @ 10:50:00
Postat av: Sandra

Moget när jag bad om svar att jag skrev fel email =) Nu stämmer den iaf!

2012-02-17 @ 10:52:35
Postat av: Cecilia

Intressant sida! Det märks att du gillar att blogga!

2012-03-18 @ 19:33:49
URL: http://hemförsäkringidag.se
Postat av: Sofia

Du tror inte att de lika gärna funkar att göra med en stor ballong istället för gymboll? :)

2012-04-10 @ 12:03:19
URL: http://rockferries.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback