Helvitt = fegt?

Många inredare menar att man helst ska ha ett genomgående tema och/eller färgsättning i hela hemmet, i alla rum, för att på så sätt skapa harmoni och en bra helhet. Men jag kan tycka - är inte det lite tråkigt?

Speciellt om man kör på det enklaste och säkraste kortet - vita tak och väggar överallt, men även möbler. Allt som oftast när man ser nyrenoverade hem, så är det vitt som har fått sätta basen. Är inte det lite fegt? Visst, stilrent... men sterilt. Men det är förstås samtidigt bekvämt, och kan piggas upp! Vitt är smidigt som en permanent bas, fungerar till allt. Det blir enklare att inreda, och du kan enkelt byta ut och förändra rummen med inredningsprylar i olika färger, istället för att tapetsera om när man vill förnya. Vi har själva vitsvart kök, dock utan accentfärger, vi kör strikt svartvitt - t.o.m. diskborsten och trasan ska matchas. Men vi har "piggat upp" med en väggmålning, den permanenta matgästen. Ibland känner jag att det skulle vara skönt att vara lite feg och ha några HELVITA rum, just för enkelhetens skull. Men vad tråkigt.

Jag (och sambon med, lyckligtvis, samma smak) vill ha rummen i olika teman och färgsättningar (inom vissa ramar), att de ska vara individuellt inredda med en egen personlighet. Vissa menar då att rummen skär sig, och att det förstör helthetsintrycket om man ser ett rum från ett annat med en annan färg. Jag tycker däremot att det ser kul ut och piggar upp (titta ut från vårat datarum)! Egentligen tycker jag att vårt hem är ganska diskret, jag har haft en hel del extrema idéer. Men det skulle kräva otroligt mycket mer energi, ombyggnationer och framförallt pengar till att göra verklighet av dessa. Och det är pengar vi inte skulle få tillbaka vid en försäljning av vår bostadsrätt - om nu ens någon skulle vara intresserad. ;-) Och får man den inte såld och isåfall behöver säga upp den - vad tycker då vicevärden om det extrema...?

Det finns ett hotell i Tyskland som jag tycker är otroligt häftigt och inspirerande, där alla rummen har olika extrema karaktärer. Jag har skrivit om hotellet i ett tidigare blogginlägg, "My kind of Hotel".

Självklart är det viktigaste att man själv trivs med och gillar sitt hem, oavsett trender och andras åsikter.


Helvit bas = tråkigt?



Kommentarer
Postat av: sandra jansson

Hörrudu Jerry...finner din blogg och blir efter 2 minuter lite putt. Det där köket skulle lika gärna kunna va taget hemma hos mig ;) Ljust, luftigt och med en blandning ov lite gammalt och nytt. Det är inte ett säkert kort, det är faktiskt en STIL...så det så!! Och jag skulle lätt dö för det där golvet och kökssoffan, hihi! =) //SandraJ

2008-10-04 @ 19:31:58
Postat av: Jerry

Det är väl risken när man har en åsikt, att någon blir lite trampad på tån. ;-P Jag tycker absolut inte att det är fult, men kanske lite... väl vitt. Visst är det en stil, men samtidigt ett säkert kort som lätt kan få en helt nytt utseende genom små accentfärgsförändringar - det kan du nog hålla med om. Det är lite omständigare att förändra ett rum med orange tapeter och rött golv, det räcker inte med att byta ut gardinerna om man har tröttnat på stilen, hehe... Som sagt, ibland känner jag själv för att köra helvitt. P & L! :-)

2008-10-05 @ 03:47:13
URL: http://tendency.blogg.se/
Postat av: Jerry

Ps. Jag tycker också att golvet är snyggt! Skulle kunna tänka mig det i vardagsrummet.

2008-10-05 @ 03:48:41
URL: http://tendency.blogg.se/
Postat av: Anonym

okej....jag håller med...lite! ;)

2008-10-09 @ 12:56:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback