Familjehunden från min barndom

När jag var ett barn hade vi ett VHS-band inspelat med en tecknad kortfilm/serie om en hund som jag älskade. För några år sedan ringde jag min mor och frågade om bandet fanns kvar, vilket det såklart inte gjorde. Varken hon eller jag mindes vad den hette. Men jag gjorde lite efterforskningar på nätet och postade en efterlysning på ett forum - utan resultat... Tråkigt. Hade varit kul att få tag på filmen, eftersom den är ett så starkt minne från min barndom.

Men i våras slog det mig plötsligt att mor eller far hade skrivit "Familjehunden" på VHS-bandet. Eftersom karaktärerna i filmen var engelsktalande, så testade jag, utan några förhoppningar, att söka efter "Family dog" på YouTube. Men där var den! :-D

Family Dog är en klockren och fulländad tecknad animation, speciellt dessa tre avsnitt - passar barn som vuxen. De olika karaktärerna, med sina naturliga röster och utmärkande personligheter, är helt otroliga. Tydligen har Tim Burton stått för den grymma animeringen och Danny Elfman för musiken. Perfekt symbios!

Family Dog, del 1


Family Dog, del 2 (hör ihop med del 3)


Family Dog, del 3


Det finns fler avsnitt, men de är inte alls lika bra.

Kommentarer
Postat av: Ronja

jag har vetat rätt länge att det heter family dog. :) det gick på barntrean ett tag t.o.m.

2008-09-03 @ 15:35:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback