Tokigt tak

Efter viss tvekan från min sida, så började jag ändå att sätta idén i verket - att tapetsera lite på vardagsrumstaket. Jag är knappt halvvägs, men jag har redan nu rejäl nackspärr efter att mest ha tittat uppåt någon timme. Det var mycket pyssligare än jag hade räknat med, så det får räcka för nu (det kryper i kroppen av för mycket enformigt småpillrande under längre tid). Men det är förhoppningsvis klart till imorgon.


Bildbeskrivning:

1. Förberedelse, fram med tapet, lim, pensel, underlag, sax, linjal, pennor. Först klipper jag ut alla löv lite grovt. Eftersom det är tapet med mönsterpassning, så måste vissa löv pusslas ihop med två bitar för att bli ett komplett löv...
2. Mäter alla löv på väggen var för sig, för att få exakt mått på "pusselbiten" jag sedan klipper ut.
3. Målar kanten på tapeten svart, för att skarven mot väggtapeten inte ska synas. Ett tips är att måla kanten från baksidan av tapeten (som enligt bild), så att man slipper tusch på framsidan ifall man slinter.
4. Pensla lim på bitarna, och sedan är det "bara" att klistra upp. Det är lite pillrigt i och med att vinkeln/hörnet mellan vägg och tak är lite rundad, så "pusselbiten" måste böjas i nederkant.


Kommentarer
Postat av: Åsa Karlsson

Jerry du är så fantastiskt kreativ, vad ska du pyssla med när du renoverat klart hela lägenheten? Jag önskar jag hade hälften av din ork :D

2008-08-24 @ 15:30:41
Postat av: Anna

Hur fan orkar du?? :D

2008-08-24 @ 16:09:58
Postat av: Eva-Lena

Håller med Åsa här. Snacka om kreativitet :o) Vilket jobb sen då. Blir spännande att se resultatet. Vet du, tror kanske att jag redan berättat det för dig, men du får tänka på att jag börjar bli gammal och gaggig asg Nu till saken. Fredrik har du verkligen inspirerat. Hans rum ska gå i svart och vitt. Jag har lovat att måla en fondvägg till honom. Tre vita väggar får han (behöver ha ljust där i källaren) Sen hade vi tänkt något svart mönster på fondväggen. Hmm, kanske snor ideén från dig och målar mönstret även lite upp i taket eller eventuellt in på någon av de vita väggarna. Vi får se hur jag gör. Skit kul ska det i allafall bli. Sängen vill han att jag målar svart. Vkrivbordet går i svart och vitt ;o)



Ha det bra / Kram Eva-Lena

2008-08-24 @ 20:08:12
URL: http://eva-lenalisselgard.spaces.live.com/
Postat av: Jerry

Vad kul att ni tycker det, tack så mycket!



Åsa: Det kanske blir en oändlig loop, att man aldrig blir klar. Eftersom det går rätt långsamt, att när man väl är klar med sista grejen, så vill man förändra något man har hunnit tröttna på under renoveringens gång. ;-)



Eva-Lena: Jobb blev det verkligen, två nätter gick det åt till pysslandet (pusslandet...). Stel och ont i nacken fick jag redan första natten, så det fick bli en del pauser under loppet.

Hehe. Antingen har du sagt det tidigare eller så läste jag det i din blogg förut att han blivit inspirerad, och ville ha svartvitt rum. Kul ju! :-D Jag tycker absolut att du ska måla mönster ut på taket eller de vita väggarna, eller varför inte både och! Tapetsera alla väggar vita, sedan målar du en stor fet ek i svart som täcker hela ena väggen och med grenar som spöklikt växer utmed tak och intilliggande väggar. :-) Fast, det kanske blir lite väl mkt jobb... men fränt vore det.

2008-08-25 @ 07:48:06
URL: http://tendency.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback