Kakelbård = skit!

I det större badrummet finns en "kakel-bård", kakelplattorna är av en ful aprikosrosa färg. Den hade vi tänkt måla svart. Så tidigare ikväll satte jag igång med arbetet. Maskerade av bården upptill och nertill och målade en länga. Rätt pillrigt arbete att måla plattorna utan att kladda färg emellan dom. Men det lyckades ganska bra och jag kände mig nöjd. Lämnade bården att torka några timmar för att senare måla en gång till, och därefter började jag förväntansfullt dra bort maskeringstejpen... hjälp...

Tejpen drog med lite färg här och där. Och dessutom hade maskeringen inte varit så lyckad, eftersom färg hade trängt under den och kladdat på fogmassan (går ej bort med lacknafta!). Jippie, allt arbete förgäves? Resultatet ser ni på bilderna nedan.


På avstånd ser det rätt bra ut. Vilket lyft med svarta plattor!
image19

Men tittar man närmare... så ser det ut såhär, plus kladd på fogmassan runtom plattorna.
image20



Till en början var jag såklart bestört och lagom förbannad (på mig själv). Jag skulle ha varit mer noggrann med maskeringen, dock är det svårt att få tejpen helt tät mot fogmassan. Hur löser man det? Dessutom skulle jag ha avlägsnat tejpen mellan målningarna, för att slippa att färg följde med. Tips!
Efter att ha slagit näven i väggen, jämrat och beklagat mig för sambon och dokumenterat klantigheten med kamera, så började jag tänka lite mer rationellt. Nånting måste göras åt det, och jag funderar på om man ska måla fogmassan svart också? Photoshopade en bild för att se på ett ungefär hur det skulle komma att se ut:


Vad tycker du, kan det här vara en lösning?
image21

Kommentarer
Postat av: Mia Sjöstrand

Hej och vad kul att ni "Byggbloggar"! Det finns färdiga svarta klister-rutor att sätta på kakelplattorna. Kanske blir lite dyrare men man slipper pilljobbet, har med försökt måla på kakelplattor och det gör jag inte om :)
Ha de gott! /Mia o Gänget

2007-10-15 @ 05:31:49
URL: http://www.emanazione.se
Postat av: Eva-Maria o Toy

Åh, jag vill också fixa!! Vilken härlig lägenhet ni får, stor och rymlig med gott om plats för hundarna. Tror att det är ngt speciellt m amstaff-folk, de flesta får sina egna små rum ;)

Vad avände ni för färg till kaklet? Vi har en ful gul bård i vårat badrum, snyggt (??) matchat med blåa golvplattor. Ibland funderar man på hur folk funderar..

2007-10-15 @ 08:08:56
URL: http://toys.blogg.se
Postat av: Åsa Karlsson

Hej!

Va kul att du ska blogga om renoveringen! Det ska bli jätte kul att få följa förändringarna! Skönt för hundarna med nya "sängar" :P snygga var dom också :)

Jag tittar in i morrn...

2007-10-15 @ 12:04:27
Postat av: Jenny

Jag skulle inte måla på fogen!! Jag tror att det blir en annan nyans om du ens får det att fästa ordentligt där.

Om jag var du (er) skulle jag(vi) köpa klistermärkena man kan sätt över. Det ska vi göra i vår nya bostad sen... mkt enklare!

Lycka till!

2007-10-15 @ 12:56:53
Postat av: Ronja

tycker nog inte heller att du ska måla över fogen. det såg ju okey ut, men det ser bättre ut om fogen syns. de där klistergrejerna dom pratar om verkar ju bra?

2007-10-15 @ 13:11:07
Postat av: Jerry

Ska fundera vidare litegrann. Men om jag fäster klisterrutor, så syns ju kladdet på fogen fortfarande, blir ju ungefär sammalika som det är nu.

Jenny: Ja, lite i nyans skulle det säkert skifta. Men fäster, det gör färgen! Det som har råkat kladdats på fogen nu går inte att få bort ens med lacknafta. :-(

Eva-Maria: Jag ska kolla vad det är för färg, kika in här ikväll!

2007-10-15 @ 14:36:55
Postat av: Jerry

Eva-Maria:
Alcro TÄT halvblank
"Täckfärg för målning av väggar och tak i våtrum inomhus"

2007-10-15 @ 17:50:20
Postat av: Hannah

Va snyggt ni får det! Jag har exakt samma situation i mitt badrum, den fula rosasliskiga kakelbården, den ska väck väck väck!! Fast jag har inte kommit på tanken o måla, jag har suttit o kollat på olika kakeldekorationer istället o det finns en hel del snygga, men det lutar åt att det blir helsvart...har ju svart på vitt nu (haha, fyndigt ;)) att det blir snyggt! Lycka till!

2007-10-24 @ 00:31:59
URL: http://vinstlott.blogg.se
Postat av: Jerry

Haha. Men om du vill slippa arbetet så kan det nog vara värt att köpa kakeldekaler istället. :)

2007-10-25 @ 02:44:51
Postat av: Marlene

Om man inte vill att det ska kladda in under maskeringstejpen så måla först ett varv med en färg som är lik fogen (om det är vit eller beige) då täpper du igen eventuella hål i tejpen.

Nu är det väl försent i ditt fall :D men till nån anna gång ...likandant om du ska måla på en vägg och använder dig av tejp. Då blir kanten rak.



Kul blogg förresten :) har fått mycket inspiration nu när jag sitter på jobbet å tråkar. Ska snart flytta till ny läght och kommer nog använda mig av några av dina ideér :)

2009-08-21 @ 02:38:42
Postat av: BabyMamaDrama - by Caroline

Hej! fin blogg!!!

ska vi följa varandra på bloglovin?



För ny musik kolla också gärna in: http://coolwhateva.blogg.se/

2009-08-21 @ 03:06:22
URL: http://babymamadrama.blogg.se/
Postat av: Jerry

Marlene: Jo, jag använde mig av den tekniken när jag målade hundrummet. Men tänkte inte på att jag kunde ha applicerat den i badrummet också! Fast hela bården är inte färdigmålad, men det ska tas tag i snart. Så då ska jag köra på det tipset.



Tack för de fina orden. Du får gärna använda dig av mina idéer, bara kul att kunna inspirera. :-)

2009-10-03 @ 01:34:56
URL: http://tendency.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback